پیامبر رحمت در کلام امام صادق (علیه السلام)

در طول تاريخ بشريت، كم تر انسانى وجود دارد كه مانند پيامبراسلام تمام خصوصيات زندگى اش به طور واضح و روشن بيان و ثبت‏ شده‏ باشد. 
خداوند متعال در قرآن كريم كتابى كه خود حافظ اوست (1) و بدون‏ هيچ تغييرى تا قيامت‏ باقى است‏ با زيباترين عبارات و كامل‏ترين‏ بيانات، آن حضرت را معرفى نموده و با عالي ترين صفات ستوده است. 
خداوند متعال مى فرمايد: «انك لعلى خلق عظيم‏»; (2) اى پيامبر! 
تو بر اخلاقى عظيم استوار هستى. 
نيز مى‏ فرمايد: «محمد رسول‏الله و الذين معه اشداو على الكفاررحماء بينهم. » (3) محمد(ص) فرستاده خداست و كسانى كه با اوهستند در برابر كفار سر سخت و در ميان خود مهربانند. 
محققان، تاريخ نويسان و دانشمندان در ابعاد گوناگون زندگى حضرت‏ محمد(ص) سخن گفته‏ اند. 
اما ائمه عليهم السلام با نگاهى ژرف و دقيق سيماى آن شخصيت‏ بى‏ نظير و در يكتاى عالم خلقت را به تماشا نشسته، به معرفى زندگى،مبارزات و آموزه‏ هاى آن حضرت پرداختند. 
در اين نوشتار بر آنيم تا گوشه هايى از زندگى و شخصيت‏ حضرت‏ محمد(ص) را از نگاه امام صادق(ع) به تماشا بنشينيم.

تولد نور

امام صادق(ع) به نقل از سلمان فارسى فرمود: پيامبر اكرم(ص)فرمود: خداوند متعال مرا از درخشندگى نور خودش آفريد (4) نيز امام صادق(ع) فرمود: خداوند متعال خطاب به رسول اكرم(ص)فرمود: «اى محمد! قبل از اين كه آسمان‏ها، زمين، عرش و دريا راخلق كنم. نور تو و على را آفريدم…». (5) 
ثقه‏الاسلام كلينى(ره) مى‏نويسد: امام صادق(ع) فرمود: «هنگام ولادت‏حضرت رسول اكرم(ص) فاطمه بنت اسد نزد آمنه (مادر گرامى پيامبر)بود. يكى از آن دو به ديگرى گفت: آيا مى‏بينى آنچه را من‏مى‏بينم؟ 
ديگرى گفت: چه مى‏بينى؟ او گفت: اين نور ساطع كه ما بين مشرق ومغرب را فرا گرفته است! در همين حال، ابوطالب(ع) وارد شد و به‏آن‏ها گفت: 
چرا در شگفتيد؟ فاطمه بنت اسد ماجرا را به گفت. ابوطالب به اوگفت: مى‏خواهى بشارتى به تو بدهم؟ او گفت: آرى. ابو طالب گفت: 
از تو فرزندى به وجود خواهد آمد كه وصى اين نوزاد، خواهد بود (6)

نام‏ هاى پيامبر

ادامه »

موضوعات: پیامبر رحمت (ص)
[شنبه 1393-12-02] [ 07:19:00 ب.ظ ]