( اسرار نام مبارک فاطمه)

 لفظ فاطمه مشتق از فَطَم ، طفلی را گویند که از شیر گرفته شود و فطام بمعنی قطع و بریدن و جدا کردن است . این اسم گرامی قبل از اسلام نیز متداول بوده و نُه زن از جدات رسول خدا صلی الله علیه و آله اسم آنها فاطمه بوده است. و در قاموس گوید بیست نفر فاطمه نام در زمان اصحاب رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بوده و این بیست نفر غیر از فواطم تسعه (نه گانه) است که از جمله‌ی آنها فاطمه مادر خدیجه کبری و فاطمه‌ی بنت اسد و فاطمه‌ی بنت زبیر و فاطمه‌ی بنت حمزه بودند و این اسم شریف را مبارک می‌دانسته‌اند.

فاطمه زهرا (علیها السلام) اول زنی است که در اسلام متولد شده است و اول زنی است که در اسلام به فاطمه نامگذاری گردید و اول زنی است که در خرد سالی به مدینه طیبه هجرت نمود در ملازمت حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام و فاطمه‌ی بنت اسد و فاطمه‌ی بنت زبیر.

و در وجه تسمیه آن مخدره به این نام گفته‌اند که چون نام مادر ام‌المؤمنین خدیجه کبری سلام الله علیها، فاطمه بود میل داشت آن مخدره را به این اسم بخواند و بعضی گفته‌اند چون رسول خدا صلی الله علیه و آله مادرش از دنیا رفت و کفالت آن حضرت بعهده فاطمه‌ی بنت اسد بود چون فاطمه متولد شدحضرت خواست فاطمه‌ی بنت اسد را مسرور بنماید آن مخدره را فاطمه نامید.

 ولی روایت (بحار) این است که ملکی مأمور شد که بر زبان معجز آن حضرت جاری بنماید. پس این اسم را فرمود. این دختر را فاطمه نام بگذارید و بر حسب روایات فاطمه سلام الله علیها چند سال قبل از ولادت به این اسم موسوم بود ولی جمع دو وجه مذکور با روایات معتبره، ممکن است. قبل از فرمان خداوند سبحان، به میل خاطر خدیجه کبری سلام الله علیها و احترام فاطمه‌ی بنت اسد سلام الله علیها، آن مخدره را به این اسم موسوم نمودند.

ریاحین الشریعة ج۱ ص۴۱

موضوعات: "ام ابیها"
[دوشنبه 1395-12-02] [ 06:52:00 ب.ظ ]